Welkom bij Partell. Telecom, vanzelfsprekend.

De geschiedenis van telefonie

Even snel iemand opbellen is tegenwoordig zo gepiept en het is de normaalste zaak van de wereld. Dat gemak was er uiteraard niet altijd. Dit is hoe telefonie zich ontwikkelde, vanaf de 19e eeuw tot nu.

Written by Vera Korblet on 05.07.2019, 12:00

De geboorte van telefonie

De grote broer van telefonie is elektrische telegrafie. Hiermee kon men berichten over grote afstanden versturen, maar er zat nog wel een redelijke tijd tussen boodschap en antwoord. Het duurde dus niet lang voordat mensen gingen kijken hoe dit beter kon. In de jaren ’50 en ’60 van de 19e eeuw werden al verschillende concepten ontwikkeld, maar het eerste patent op een telefoon werd in 1876 aangevraagd door Alexander Graham Bell. Een jaar later richtte hij de Bell Telephone Company op die uitgroeide tot één van de grootste telefoniebedrijven ter wereld. In het begin kon er alleen nog maar naar één ander toestel gebeld worden. Al snel ontstond de behoefte om ook naar meerdere toestellen te bellen en werden telefooncentrales in het leven geroepen.

De weg naar moderne telefonie

Tegen 1915 maakten zo’n 75.000 mensen gebruik van de telefoon in Nederland. Als je in die tijd iemand wilde bellen, belde je eerst naar een telefooncentrale. Hier zorgde een telefoniste er dan voor dat je de juiste persoon aan de lijn kreeg, door de twee lijnen met kabels met elkaar te verbinden. Vanaf 1925 werd dit proces geautomatiseerd door de intrede van de kiesschijf. Nederland was in 1962 het tweede land waarin alle telefooncentrales geautomatiseerd waren. Vanaf dat moment ging het snel.

Mobiele telefonie

Business was booming in de jaren ’80 en hierdoor groeide de behoefte om ook buiten de deur bereikbaar te zijn. Sinds 1993 is dat mogelijk in Nederland, want toen werd het GSM-netwerk uitgerold. In het begin werd de mobiele telefoon voornamelijk gebruikt door zakenlui, binnenvaartschippers en beroepschauffeurs. Hoewel we nu onze mobiele telefoon vrijwel geen enkel moment uit het oog verliezen, had de rest van de beroepsbevolking in 1998 nog maar weinig behoefte om mobiel bereikbaar te zijn, zoals te zien in onderstaande video. Met de komst van SMS, MMS, en vooral mobiele data (2G) veranderde die houding natuurlijk in sneltreinvaart.

Telefonie anno 2019

Ondertussen werd de vaste lijn ook gedigitaliseerd. Met de komst van het internet moest er een nieuwe oplossing worden verzonnen voor de inbelverbinding, zodat telefoneren tijdens het internetten ook nog mogelijk bleef. Die oplossing kwam in de vorm van ISDN en later ADSL. Met deze technieken zijn nog maar kleine delen van de verbinding analoog. De huidige tendens laat zien dat we écht helemaal digitaal gaan. Op 1 september 2019 zal ISDN stoppen. Daarnaast wordt het bellen via internet steeds stabieler en dus een steeds betere optie. Dit wordt ook wel VoIP (Voice over IP) of cloud telefonie genoemd. Hiervoor is echter wel een goede internetverbinding nodig.

De toekomst

Het telefonielandschap blijft dus veranderen en ontwikkelen. Wie weet hoe het er over 25 jaar uitziet? Zou er dan net zoveel veranderd zijn als in de afgelopen 25 jaar? Cloud telefonie is in ieder geval erg veelbelovend, en in het mobiele landschap komt 5G ook alweer om de hoek kijken. Wat er ook zal gebeuren, Partell zit bovenop de nieuwste ontwikkelingen!

De website van Partell maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Dit doen wij om de website te laten functioneren, gebruik van de website te analyseren en om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Deze cookies zijn essentieel voor het juist tonen en functioneren van de website, hieronder kun je de cookies accepteren.

Opgeslagen cookies kun je verwijderen in de geavanceerde instellingen van jouw browser.

Accepteer cookies