“Hoe gaat het er daar nu eigenlijk aan toe?” –

Interview met Eelco van EP Computers

Bij Partell staan we voor blije telefoniegebruikers. Werken blijft echter mensenwerk. Al kunnen we niets veranderen aan dat de wereld in een crisis verkeert. Toch kunnen we realiseren dat je zorgeloos kunt werken met ons telefoonsysteem. Daar helpen we je dan ook graag bij. Vanuit het centrale onderwerp van ‘online verbondenheid’ brengen we graag de (huidige) situatie van ondernemers/blije telefoniegebruikers onder de aandacht. Lees nu snel verder over ‘hoe het er nu bij EP computers aan toe gaat’.

Eelco Pol van EP Computers-Partell

Partell:
Wat is jouw core business?

Eelco:
Mijn core business is het realiseren van een totaalvoorziening voor de MKB. Daarmee bedoel ik dat ik mensen graag één telefoonnummer wil geven voor alle IT-zaken. Van internetverbinding, telefoonverbinding, de levering van hardware zoals computers, laptops, netwerken, servers, switches, het aanleggen van bekabeling, wi-fi en alles wat daar bij hoort zoals printers en remote access, support en cloud technologie/werken in de cloud. Eigenlijk het volledige pakket vanaf het moment dat er iets is wil ik dat mensen één telefoonnummer hebben dat ze kunnen bellen en dat het probleem dan wordt opgelost.

Het voordeel daarvan is dat mensen dan één aanspreekpunt hebben. Mensen kennen mij persoonlijk en er is geen vingerwijsend gedrag.

“Wat ik veel gemerkt heb, voornamelijk bij mijn vorige werkgevers, is dat er een bepaalde oplossing werd geleverd door een bepaalde partij waarvan dan bepaalde gegevens niet aanwezig waren. Vervolgens kwam je daar dan om een storing op te lossen die dan door iemand anders veroorzaakt was. Of dat dan gegevens nodig waren van een andere partij waarop je dan lang kon wachten. Eigenlijk kun je dan niet efficiënt werken en daar is de klant dan de dupe van.“

Eigenlijk is dat de reden dat ik zei ‘ik zet EP-computers neer als breed concept zodat ik de klanten beter kan bedienen’. Het nadeel van het realiseren van een totaalvoorziening is dat je van alle facetten kennis moet hebben. Het heeft mij enige jaren gekost voordat ik daar helemaal in thuis was. Ik mag zeggen dat dit me aardig gelukt is.

Partell:
Zou je vanuit dit verhaal een succes case naar voren kunnen brengen en een case wat een leermoment voor je was?

Eelco:
Veel klanten uit het verleden zijn nog steeds klant. Mensen zijn erg blij met de totaalontzorging. Ze kunnen mij bellen en ze weten dat het binnen korte termijn opgelost wordt en dat de kennis aanwezig is.

Het minder grote succes is dat vooral de grote klussen minder snel in de handen worden gelegd van een zzp’er. Grote organisaties wensen toch iets meer backbone te hebben. Dat kan ik me ook voorstellen. Middels mijn ervaring kan ik dit soort calculaties ook goed vooraf maken.

Ik ben in 2007 begonnen en doe dit werk inmiddels al meer dan tien jaar.

Interview Eelco Pol van EP Computers-Partell

Partell:
Wat ik hier uit haal is dat je vooraf een behoorlijke inventarisatie maakt en uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid draagt voor de volledige infrastructuur?

Eelco:
Dat is case afhankelijk. Niet iedere klant heeft de behoefte aan een volledige infrastructuur en reorganisatie. Er zijn ook mensen bij wie je begint met een stuk remote support zodat ze bij vragen contact met je kunnen opnemen. Vaak bereid zich dat in de loop van de jaren uit naar meer.

Wanneer men dan verhuist en bezig gaat met het herinrichten van de organisatie dan weten ze je te vinden. Dat is een stuk vertrouwen dat je hebt op te bouwen. Er zijn weinig mensen die me bellen en zeggen ‘ja, dit lijkt me leuk en laten we alles tegelijkertijd gaan doen’. Wij Nederlanders zijn toch vaak wat nuchter van aard en hebben soms een iets meer afwachtende houding.

Natuurlijk is het wel het mooist als je alles in je eigen beheer hebt. Het voordeel van de organisatie is dat je dan ook sneller de oorzaak van een probleem kunt herleiden. Er zijn ook bedrijven die zelf de eindverantwoordelijkheid van (een deel van) de infrastructuur nemen, vervolgens in de problemen komen en dan er iemand met meer expertise bij gaan zoeken. De eindfactuur ligt dan vaak een stuk hoger omdat er meer tijd gemoeid gaat met het uitzoeken van het probleem en het oplossen ervan. Ook hier telt dan ‘voorkomen is vaak beter dan genezen’.

Partell:
Op dit moment zitten we in een dynamische situatie door de virus Corona (Covid-19). Wat voor gevolgen heb je hiervan gemerkt voor jouw business de afgelopen weken?

Eelco:
Het grootste gevolg is dat mensen geen nieuwe handel gaan aanschaffen. Ik loop daarmee de omzet van aanschaf van bijvoorbeeld hardware, computers en laptops mis. Mensen beginnen nu meer interesse te tonen in thuiswerkmogelijkheden zoals cloud diensten als Microsoft Teams. Als je tegenwoordig een computer of laptop hebt en de juiste licenties dan kom je al behoorlijk ver. Daarbij wensen mensen op dit moment wat meer hulp.

Partell:
Wat zijn de kansen die jij ziet voor ondernemingen op dit moment?

Eelco:
Dat vind ik een lastige vraag. Je komt op dit moment nergens. Dat betekent dat je het moet doen met de mensen die met jou contact opnemen. Als je nu mensen gaat benaderen dan merk je dat dit voornamelijk een negatief effect heeft. De mensen met wie je de afgelopen jaren een relatie hebt opgebouwd bellen je en die staan we bij. Zaken zoals onderhoud en beheer op afstand lopen natuurlijk gewoon door. Ik denk ook dat dit de kracht is van een IT-bedrijf om nieuwe dienstverlening en faciliteiten onder de aandacht te brengen, zoals bijvoorbeeld cloud-based technologie waardoor mensen beter in staat zijn om thuis te werken. In die zin zijn er ook kansen aanwezig. Dat betekend dat je ook de kennis van die faciliteiten in huis moet hebben.

Interview Eelco Pol van EP Computers-Partell

Partell:
Wat zijn de verdere kansen die jij ziet voor ondernemers op dit moment. Waar denk jij van ‘hier denk andere ondernemers nog niet over na?’.

Eelco:
Kijk vooral naar de lange termijn. We krijgen nu allemaal een klap door deze crisis. Men weet niet hoe lang de situatie met Corona gaat duren. Heb je daarbij voldoende buffer om de periode te overleven en hoe zit het na die tijd? Maak het beste van de situatie. Het is tijd voor bezinning. Een periode waar je kunt nadenken over hoe je verder gaat met je organisatie. Hoe vervelend de huidige situatie ook is, probeer er een positieve draai aan te geven. Ik denk dat dit de belangrijkste tip is die ik aan mensen mee kan geven.

Partell:
Denk je dat het thuiswerken en het faciliteren van de mogelijkheden hiervoor ook in de bredere zin voor bewustzijn momenten zorgen?

Eelco:
Dat denk ik wel. Ik denk dat het veel dingen in een ander daglicht stelt. Normaliter is het altijd met ‘dezelfde auto naar hetzelfde kantoor, met dezelfde collega’s op dezelfde afdeling op dezelfde stoel achter hetzelfde bureau’ en dit is natuurlijk een veel dynamischer opstelling. Je kunt veel sneller schakelen. Stel dat we dit gesprek zouden beëindigen dan zou ik daarna met iemand in Amsterdam een conversatie kunnen houden en ik heb daarbij geen reistijd. Op deze manier kan ik veel productiever zijn in dezelfde tijdspanne omdat ik geen tijdverlies hoef te berekenen. Ik denk dat dit wel mensen wakker schudt met het idee ‘de techniek is al zo ver en ik heb al een integratie met al deze systemen, het hoeft niet zo statisch als dat het altijd was’.

Partell:
De afsluitende vraag. Zijn er nog onderwerpen die je vanuit jezelf naar voren zou willen brengen?

Eelco:
Ik denk dat het waardevol is om de constructie aan te halen die wij samen hebben, daarmee doel ik op EP-Computers en Partell/Bright Access. Met name dat jullie voor mij heel waardevol zijn op het gebied van telecommunicatie. Het is niet rendabel om als eenmanszaak een complete telecom constructie neer te zetten.

Dat is een gigantische investering. En daar wil je dan ook support op wilt leveren. Via jullie kan ik mijn klanten voorzien van jullie producten en service. Zodoende kan ik mijn klanten ook vanuit dit facet helpen. Hier komt weer de ‘korte lijn, je weet wie je spreekt’ en ‘je weet wat je van elkaar kunt verwachten’ en ik denk dat dit een hele fijne werksfeer oplevert en daarmee de klant echt geholpen wordt.